Search
Close this search box.

Viehäty värikkäästä Wanhasta Raahesta ja nauti kotimaanmatkailijan elämysrikkaista kesäpäivistä Raahessa, Pyhäjoella ja Siikajoella

Elluyellow Raahessa

Tehty kaupallisessa yhteistyössä Visit Raahen kanssa.

Viime viikolla olimme Suomen suven suloisimmat -kotimaanmatkailun kesäsarjassani tämän kesän eteläisimmässä kohteessa. Tällä viikolla onkin sitten pohjoisimman vuoro 🙂

Alkuviikon saimme viettää kuvankauniilla Raahen seudulla: Pyhäjoella, Siikajoella ja itse Raahessa <3

Olin ollut Raahessa pari kertaa aiemmin lyhyillä reissuilla ja mieleeni oli erityisen hyvin jäänyt upea Wanha Raahe. Odotinkin innolla, että pääsin esittelemään sen perheelleni ja tutustumaan Raaheen itsekin tarkemmin.

Tämä oli nimittäin yksi niistä kohteista, jota te jo keväällä @elluyellow -instagramtililläni minulle suosittelitte tälle kesälle – kiitos vielä siitä!

Tässä jutussa pääset hyppäämään mukaan matkaamme kurkkaamaan:

• Millaisissa puhuttelevissa kohteissa vierailimme Pyhäjoella?
  • Missä ihanissa majapaikoissa yövyimme ja mihin muuhun rakastuimme Raahessa?
  • Millaisia elämyksiä koimme Siikajoella?

Pyhäjoen puhuttelevat koskimaisemat ja Annalan kotiseutumuseo

Elluyellow Pyhäjoella

Ensimmäisenä suuntasimme Visit Raahen alueen eteläisimpään kuntaan: Pyhäjoelle.

Täällä vierailimme aluksi Annalan kotiseutumuseossa. Tämä alue yllätti suuruudellaan ja rakennusten määrällään: rakennuksia kotiseutumuseossa on peräti 22! Näistä löytyy yhteensä huimat 8 000 esinettä.

Mä ihastuin erityisesti vanhaan kyläkauppaan, jonka vanhoja elintarvikepaketteja hypistelin pitkään. Lisäksi sinne oli tuotu vanha kassakone lastenkin leikittäväksi ja vanha elokuvakone ihmeteltäväksi.

Tytöille oli kuvaavaa nähdä esimerkiksi millaisia telkkareita, matka-arkkuja ja pyöriä on aiemmin ollut. Pitkään he ihmettelivät myös vanhoja rahoja. Me puolisonkin kanssa fiilisteltiin vanhoja markkojen kolikoita ja seteleitä – ja tunnettiin itsemme kovin vanhoiksi 😀

Elluyellow Pyhäjoella

Seuraavaksi suuntasimme Pyhäjoen Hourunkosken Koskipuistoon, jossa auton oven avattuamme aistimme maiseman jo korvillamme: mikä veden kohina!

Ja millainen upea maisema meitä odottikaan ääntä kohti hipsiessämme, katsokaapa:

Istahdimme rantakalliolle evästauolle ja pääosin harvinaisen hiljaisina katselimme kauniita maisemia ja kuuntelimme veden sykähdyttävää kohinaa.

Wanhakulman Majatalo tarjosi tunnelmallisen yösijan keltaisessa puutalossa ja maalaisromanttisissa huoneissa

Elluyellow Raahessa

Illaksi siirryimme Pyhäjoelta Raaheen ja ensimmäiseksi kotiuduimme tulevan yön majapaikkaamme: Wanhan Raahen kauniissa keltaisessa puutalossa sijaitsevaan Wanhakulman Majataloon.

Siellä meitä odotti ihana yllätys Visit Raahen yhteyshenkilöiltä Johannalta ja Terhiltä: kauniit Raahe-matkamuistomukit meille puolison kanssa kahviteltaviksi ja lapsille merelliset heijastimet pimeiden aikojen turvaksi. Kiitos paljon! <3

Sitten ihastelimmekin kauniita ja maalaisromanttiseksi sisustettuja huoneitamme. Kiertelimme Eija-emännän opastuksella myös muutamat muut huoneet: jokaisessa on yksilöllinen ja vähän eri twistinen sisustus, vautsivau!

Elluyellow Raahessa

Mä rakastuin erityisesti parisängyllisen vuoteemme vastapäätä olevaan hirsiseinään ja rokokoo-tyylisiin nojatuoleihin… <3

Wanhakulman Majatalossa oli myös iso, vehreä ja suojaisa sisäpiha. Siellä heittelimme frisbeegolfia ja söimme iltapalaa, ilta-auringon paistaessa kauniisti syreenien lomasta.

Kesäpäivistä kelpasi nauttia kuvankauniissa Wanhassa Raahessa ja saaristoristeilyllä

Elluyellow Raahessa

Heti ensimmäisenä iltana teimme pienen kävelyn Wanhassa Raahessa. Tällaista hyvin säilynyttä ja kauniin värikästä puutaloidylliä jaksaisin ihailla vaikka kuinka monta tuntia…… <3

Langin Kauppahuone oli sellainen keltainen puutalo, johon olin rakastunut jo edellisellä reissullani Raahessa. Katsokaapa, mikä hurmaava värikäs sisustus kahvilassa onkaan:

Oona-emäntä kertoi, että he ovat kehittäneet aluetta vuosi vuodelta. Ja sen kyllä huomasi sisäpihalta: sieltä löytyi niin erillistä terassikahvilaa kuin lasten omaa leikkimökkiä ja kanalaakin! Taloon pääsi myös tutustumaan mainion Salmi AR-sovelluksen kautta, joka herätti taulut puhumaan Harry Potter -tyyliin 🙂

Illalla pääsimme viihtymään piharakennuksessa esitettävän Wanha Herra ja laivarotta Juanitan Kotisatama-näytelmän äärelle. Olipa viihdyttävä ja opettavainen näytelmä, jonka jälkeen erityisesti esikoismimmi olisi halunnut suoraan rynnätä Itämereen uimaan ja sitä roskista puhdistamaan 😀

Elluyellow Raahessa

Seuraavana aamuna pääsimme nauttimaan Langin Kauppahuoneen aamiaisesta, joka oli runsas ja herkullinen. Makuelämykset kruunasi kaunis miljöö ja se, että aamiainen tarjoiltiin upeista posliiniastioista.

Tytöt rakastuivat erityisesti aamiaisen jälkkäri-pannariin, jonka reseptin Oona-emäntä kertoikin olevan jo vuosisatojen takaa.

Langin Kauppahuoneessa voit niin majoittua boutique-tyyliin, herkutella lounasta tai oman keittiön kakkuja kahvin kanssa kuin tehdä ostoksiakin aidon vanhan ajan tyylisessä kaupassa.

Aamiaisen jälkeen kiertelimme Wanhassa Raahessa ja kuuntelimme muutamia opastuksia toisen mainion apin, Glopasin kautta.

Syväsukelluksen Raahen mielenkiintoisen historiaan saimme Pakkahuoneen Museossa ja Kruununmakasiinimuseossa.

Pakkahuoneen museo sijaitsi aivan upealla paikalla meren rannassa ja siellä ihmettelimme erityisesti poikkeuksellisen värikästä kirkkotaidetta sekä elämää silloin, kun perheen miehet olivat vuosia merillä.

Kruununmakasiinimuseossa ilahduimme, kuinka montaa esinettä sai koskea, kuinka paljon tarinoita kuunnella ja monia juttuja kokeilla. Tytöt silittivät mielellään hyljerouva Harmastusta ja keräsivät museoon hukkuneita kultarahoja. Me puolison kanssa kuuntelimme ääniopastuksia ja syvennyimme Raahen historiaan.

”Äiti mä en oo koskaan ollu näin mielenkiintoisessa museossa!”

10-vuotiaan kotimaanmatkailijan arvio Kruununmakasiinimuseosta

Museoiden jälkeen nautimme herkulliset kermaiset lohikeitot Wanhan Raahen kupeessa sijaitsevassa Lapaluodon Kala&Kahvilassa. Kyytipojaksi nautimme herkullista rieskaa ja ruisleipää – suolakurkuilla, kylläpä maistui helteisen kuumana päivänä.

Wanhassa Raahessa kävimme vielä viimeiseksi upeassa Utuan myymälässä, jossa rakastuin niin kauniisti stailattuun myymälään kuin aivan valtavaan määrään keltaisia laukkujakin! Katsokaapa vaikka:

Elluyellow Utuan myymälässä Raahessa

Utuan tuotteet suunnitellaan Raahessa ja valmistetaan vastuullisista materiaaleista EU-maissa.

Mä sain ihanasti kotiin tuliaisiksi – tai oikeammin heti olalleni laitettavaksi! – uuden suloisen Lysti-laukun, jonka näppärään kaksiosaisuuteen ihastuin välittömästi. Ja nimikin sopii jotenkin mun uudelle lempilaukulle, vai mitä? 🙂

Illan nautimme vielä saaristoristeilyllä suloisella Jennamaria-aluksella ja ihailimme Raahen kaunista saaristoa, joka on valittu Vuoden retkikohteeksi vuonna 2016. Erinomaisen opastuksen avulla oli mielenkiintoista kuulla niin saarien hassuja nimiä kuin niiden nykyisiä, entisiä ja kenties tuleviakin käyttötarkoituksia.

Pääsimme myös piipahtamaan kauimmaisessa ja tosi kuvauksellisessa Kalla-saaressa, jossa näimme ja söimme enemmän metsämansikoita kuin koskaan! 🙂

Elluyellow Raahessa

Raahen Hovi tarjosi modernin ja viihtyisän majoituksen toiseksi reissuyöksemme

Touhurikkaan kesäpäivän jälkeen oli ihana hipsiä majapaikkaamme, joka nyt toisena yönä oli keskustan hotelli: Raahen Hovi.

Täällä meitä odotti valtavan iso ja upea perhehuone, joka oli kauniin modernisti sisustettu ja ihanan viileä. Myös ikioma sauna löytyi <3

Saimmepa me myös raikkaan keltaisen yllätyksen, joka todella maistui hellepäivän päätteeksi kaikille. Kiitos!

Aamiaisella nautimme Raahen Hovin keittiön loihtimista pöydän antimista. Erityisesti lämpimät karjalanpiirakat, graavilohi, maksamakkara ja mandariinit katosivat meidän perheen suihin nopeasti 🙂

Raahen Hovista löytyy monenlaisia huoneita, moneen eri matkabudjettiin. Kurkkaa vaikka!

Muistorikkaita elämyksiä Siikajoella veden äärellä

Viimeisen kesäreissumme päivän vietimme Siikajoella, jossa ensin pääsimme nauttimaan Tauvon upeasta hiekkarannasta. Sileä hiekka tuntui taivaalliselta paljaiden varpaiden alla ja pitkä, rauhallinen hiekkaranta hurmasi meidät kaikki.

Seuraksemme sain taitavan valokuvaajan, Sini Yrjänän, joka otti perheestämme ihania ja voimaannuttavia valokuvia. Katsokaapa, millaisia timanttisia muistoja saimmekaan tältä kesäreissultamme <3

…ja tässä on vain pieni osa: saimme aivan valtavan määrän ihania kuvia jokaisesta meistä erikseen, pareittain, yhdessä….! Jokainen perheenjäsen sai esittää omia toiveitaan kuviin ja tästä erityisesti tytöt tykkäsivät kovasti.

Tuhannet kiitokset Sini 🙂 Sini tarjoaa monipuolisia palveluita hyvinvointi ja luovuus edellä.

Ennen matkamme jatkamista Lappia kohti pääsimme vielä nauttimaan Siikajoesta vesillä, nimittäin melomaan Lappiksen mainion Aksu-ohjaajan opeissa.

Tytöt olivat juuri viikko sitten päässeet elämänsä ensimmäistä kertaa melomaan ja olivat innoissaan, kun saimme näin pian revanssit. Nyt pääsimme melomaan tunnelmallista ja matalaa jokimaisemaa, mikä oli erilaista kuin koskaan ennen me aikuisetkaan olimme meloneet.

Retkellämme välillä veden syvyys ei ollut montakaan senttiä, joten erilaisia selviytymiskikkojakin tuli opittua 😀

Saimme nauttia huikeista maisemista auringon porottaessa lämpimästi ja vienon kesätuulen tuivertaessa tukkaa <3

Lappis tarjoaa paitsi melomista, myös esimerkiksi SUP-lautailua, Fatbike-pyörillä ajoa ja vaikkapa leijasurfaustakin! Raahen seudun lisäksi toimintaa on Oulussa, Kalajoella ja Helsingissä. Tosi hauskalta kuulostavat ninjaratamaiset vesipuistot taas löytyy Helsingistä, Oulusta, Rovaniemeltä ja Rukalta!

Matkaa kohti pohjoiseen jatkoi onnellinen ja kiitollinen perhe. Olimme erityisen otettuja tämän Raahen seudun reissun huikeasta monipuolisuudesta ja elämyksellisyydestä sekä yhteistyökumppanien sydäntä lämmittävästä vieraanvaraisuudesta <3

Tapaamisiin siis Raahen seudulla taasen!